ATGroup - We know what we do.

Últimes Notícies

FLoC: LA FI DE LES COOKIES... EXCEPTE LES DE GOOGLE

Google està preparant el FLoc, una actualització del seu famós navegador Google Chrome en el qual no acceptaran les cookies de tercers

Recentment ha sortit publicat en els mitjans de comunicació que Google està preparant un canvi important en el seu famós navegador CHROME que consistirà en dos elements clau:

 Primer Només admetrà les cookies pròpies de Google i no les de tercers.
 Segon Les cookies de Google utilitzaran la tecnologia *FLoC que serviran per a filtrar als usuaris per cohorts o grups d'interessos comuns.

Sens dubte, pot semblar un avanç en la privacitat respecte a l'actual sistema on múltiples empreses desenvolupen les seves cookies (fitxers adjunts al navegador amb funcions diverses) i generen els seus propis perfils d'usuari en un sistema absolutament descentralitzat, just al contrari del que ens proposa Google, on el futur model estarà totalment controlat pel gegant d'Internet sense opció a la participació de tercers en la segmentació d'usuaris.

És evident que l'actual sistema de cookies pot comportar situacions no desitjades per l'usuari i per a evitar aquestes situacions l'AEPD ,(entenem nosaltres que amb molt bon criteri) ha exigit a tots els titulars de webs que l'usuari pugui triar quines cookies accepta o no abans de navegar en una web. D'aquesta manera, és l'usuari qui tria quin nivell de privacitat desitja en la navegació dins d'una web.

Amb el nou model que proposa Google no tindrà sentit aquesta configuració de cookies, ja que només seran acceptades aquelles que l'operador dominant hagi desenvolupat per a si mateix, i segurament l'usuari en entrar en una web només haurà d'atendre una pregunta binària, és a dir si accepto entrar en el sistema *FLoC o no.

El *Federated *Learning *of *Cohorts (*FLoC) de Google, consisteix a identificar a l'usuari segons els seus gustos i activitat de navegació dins d'un grup determinat o cohort, assignant una ANEU diferenciada segons interessos i perfils. D'aquesta manera no es té un individu sinó un grup amb interessos comuns amb la segmentació publicitària que pugui ser d'interès a cada moment per a anunciants i agències.

En aquest punt, veiem alguna llum i també alguna ombra, com a element positiu i interessant en la millora de la privacitat caldria destacar la no identificació de l'usuari final, és a dir, el sistema *FLoC no permet identificar d'un en un als usuaris com ocorre ara, només es permet saber a quins ANEU de cohort pertany, sense entrar en l'anonimat absolut, però difuminat dins d'un grup d'interès similar. Sens dubte, aquesta capa d'ocultació, si està ben realitzada pot ser una millora respecte a la privacitat.

Com a ombres, la veritat és que ens preocupa que només Google pugui fer cookies de Chrome, operador dominant amb més del 90% del mercat occidental, sens dubte és un monopoli que va més enllà de fronteres i estats, si bé és cert que l'atomització del mercat feia més dificultós el seu control i supervisió, no és menys cert que la capacitat de coerció de les Autoritats de Control europees és molt superior en aquests operadors tercers que a la qual poden exercir enfront dels monstres d'Internet com és Google.

La segona ombra, és l'alternativa que ens dóna Google amb el seu sistema *FLoC a la identificació personal de l'usuari, l'operador ens proposa classificar per grups (cohorts en llenguatge Google) als consumidors, de tal manera que cada usuari segons el seu comportament estaria segmentat i classificat segons el patró dissenyat per Google.

És evident que aquests patrons de conducta són de màxim interès per a Google, i no precisament pel seu ànim altruista, sinó per a comercialitzar amb ells a anunciants i publicistes amb la màxima eficàcia i sense competència, ja que només Google tindrà accés a aquests perfils.

En resum, que no és forassenyat pensar que amb l'excusa de millorar la privacitat del seu navegador, Google d'un sol moviment elimina la possibilitat que tercers extreguin informació comercial de la navegació al no acceptar cookies de tercers i a més imposa el sistema monopolístic exclusiu de la segmentació de potencials clients mitjançant les seves pròpies i úniques cookies admeses del sistema *FLoC...La veritat és que ens sembla una pràctica monopolística que pot perjudicar tant els usuaris com a la resta de petits desenvolupadors del món de la publicitat que veuen com han de canviar tots els seus patrons i inversió econòmica, com sempre a favor del monopoli.

És evident que totes les autoritats de control europees estan molt al punt dels rumbs que pot adoptar la qüestió, preocupa el seguiment en el temps d'usuaris, les evolucions de consum, la veritable anonimització de les cohorts del sistema *FLoC, el tractament de dades d'especial protecció, entre altres elements.

En tot cas, als usuaris ens fa la sensació de la lluita de David contra *Goliat, intentar controlar mitjançant procediments administratius als gegants d'Internet, no és una tasca fàcil per a cap autoritat de control europea ni pot tenir un resultat òptim si no hi ha altres mesures complementàries que fomentin la competència i estimulin el compliment normatiu.

Per a concloure, ens agradaria tornar a plantejar un desig, ara amb més sentit que mai, la Unió Europea, ha de fer un pas al capdavant en la seva política de Digital, és clar que existeix una política comuna de fronteres, financera, de mercaderies i fins i tot de Relacions Exteriors, però trobem a faltar el foment de polítiques d'independència digital similars a les que va emprendre la Xina en el seu moment amb *BAIDO, *ALIBABA, *TACENT i *XAOMI, i fins i tot Rússia amb *YANDEX, sens dubte alternatives necessàries i exemples a seguir si pretenem tenir una certa independència digital europea.

Veurem en uns mesos per on evoluciona el *FLoC, estarem a l'espera i us tindrem informats.

Una salutació.

8 d'abril del 2021